Ford del av globalt initiativ for å forbedre arbeidstakernes rettigheter og redusere miljøpåvirkning
Ti av verdens ledende bilprodusenter oppretter et organ som skal identifisere og adressere etiske, miljømessige og ikke minst konsekvenser for arbeidstakere som kan oppstå ved utvinning av råmaterialer.
Ford har lenge jobbet med bærekraft i hele leverandørkjeden. Med leverandører fra mer enn 60 land, og opptil 10 ledd mellom kilden for råvaren og den endelige bruken i et kjøretøy, har Ford innført spesielle programmer for å forsikre seg om at leverandører overholder selskapets egne, høye standarder for bærekraft.
- Dette er en perfekt mulighet til å finne en felles plattform for å adressere viktige spørsmål om bærekraft, om arbeidstakernes rettigheter og vårt felles miljømessige fotavtrykk, sier ansvarlig for bærekraft, miljø- og sikkerhet i Ford Europa, Bob Holycross.
Jobber for mer åpenhet
«DRIVE Sustainability» er et partnerskap hvor BMW Group, Daimler AG, Ford, Honda, Jaguar Land Rover, Scania CV AB, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars og Volvo Group deltar.
Partnerskapet, som er tilrettelagt av CSR Europe, skal jobbe for å øke åpenheten, forbedre arbeidstakernes rettigheter, og påpeke problemstillinger i alle deler av leverandørkjeden.
Vil fokusere på potensielle risikoer ved utvinning av råmaterialer
Det nye «Raw Materials Observatory» vil jobbe med å anslå de potensielle risikoene ved utvinning av råmaterialer som glimmer, kobolt, gummi og skinn. En plan for dette arbeidet vil bli lagt frem tidlig neste år.
Fords deltakelse i partnerskapet bygger videre på selskapets eget program «Partnership for A Cleaner Environment» som ble startet i 2014. Målet med dette er å gi leverandører verktøy for selv å overvåke og oppnå egne mål for bærekraft. Her kan leverandørene rapportere inn og dele sine beste råd for å forbedre egen måloppnåelse, redusere energibruken og skape minst mulig restavfall.
Ford har også tett dialog med sine viktigste leverandører gjennom selskapets eget «Aligned Business Framework.» Dette engasjementet bidrar til å finne felles tilnærminger for å håndtere områder som etisk forretningspraksis, arbeidsforhold og ansvarlig innkjøp.
Nyheter
-
Med helelektrisk rekkevidde på opptil 602 km, svært raskt hurtiglading, og fullpakket…
-
Fords første norske F-150 Lightning-kunde: En helelektrisk drømmebil for mange nordmenn!
Dag Ødegaard var ikke i tvil et sekund. Nå er han den første norske eieren som… -
Derfor står nordmenn i kø for å kjøpe nye helelektriske 5-seters F-150 Lightning
«Rett og slett en imponerende bil», konkluderte TV2 Broom, mens VG mente at… -
Nye Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT: Motorsportsinspirert produktivitet i premium-klassen
Ford Pro lanserte i dag de to nye motorsportsinspirerte, premium nyttekjøretøyvariantene… -
Her leverer Ford sin første F-150 Lightning i Norge
I dag fikk den første kunden i Norge overlevert sin nye helelektriske 5-seters… -
Nye Ford Mustang og Mustang Dark Horse klar for salg i Europa
Med et digitalt førermiljø støttet av dataspillteknologi, fornyet design og… -
Auto 8-8 med storsatsing på Ford i Ålesund:
Med åpningen av egne lokaler utelukkende for salg av Fords personbiler og nyttekjøretøy… -
Ford avduket den nye kompakte varebilen Transit Connect: Bedre på det meste
Ford Pro avduket i dag den nye generasjonen av en av sine mest solgte varebiler… -
Dennis Olsen debuterer som Ford-fabrikkfører i 24-timers løpet på Daytona
Med nordmannen Dennis Olsen bak rattet på den nye racingbilen Mustang GT3, innleder… -
Petter (90) kjøpte ny knallgul Mustang Mach-E: Økonomi og teknologi viktigst
Da svigerdatteren til Petter Skuggedal kjøpte seg ny rød Mustang Mach-E for… -
Nye Transit Courier på vei til de første kundene: Større, sterkere og smartere på alle måter
Nye Ford Transit Courier har blitt langt større, smartere og sterkere. Nå er… -
Her er nye Ford Kuga: Europas mest solgte ladbare hybrid med bedre ytelse, fornyet design og som ny og tøff Active-variant
Ford avduket i dag nye Ford Kuga ladbar hybrid. Europas mest solgte ladbare…