Siste trend på bil og hårfarge: Nå er grått flott!

23.05.2017

Glem gammel og grå! De mest trendy velger grått nå, fra hår til interiør eller for den saks skyld fargen på bilen.

Kjendiser som Rihanna og Katy Perry farger lokkene sine grå, #grannyhair har mer enn en kvart million poster på Instagram. Den 63-år gamle gråhårede modellen Lyn Slater fulgte tidligere i år i fotsporene til Cindy Crawford, Claudia Schiffer og Naomi Campell og signerte med det prestisjefulle modellbyrået Elite.

Ford selger mest grå biler i Europa

Grått tar ikke bare moteverden med storm, fargen er også akkurat nå førstevalget for flest personer som kjøper ny Ford i Europa. Fjorårets favorittfarge – hvit - er faktisk slått av salget av de åtte gråtonene Ford akkurat nå tilbyr i de 20 største markedene i Europa.

- Grått er en trendfarge, en som har kortere levetid enn de mer tradisjonelle valgene sølv, svart og hvitt. Samtidig er vi overrasket over hvor populær grå bil faktisk har blitt, sier Fords sjef for farge- og materialdesign, Julie Francis.

Også i Norge så har faktisk så mange som 25% av Fords nye personbiler solgt mellom april i fjor og april i år vært i gråfargen «Magnetic». Det er med det den klart største Ford-fargen i Norge nå. Blant varebilene er fremdeles hvit den mest populære fargen.

Brexit og amerikansk presidentvalg forsterker den grå trenden

Det er imidlertid ikke bare ønske om å stå litt ut i mengden som er drivkraften bak grå som en trendfarge. Ifølge fargepsykologiekspert Karen Haller handler det også om den globale politiske uroen som får oss til å trekke mot gråfargen.

- Når usikkerhetene blant folk øker, som etter det amerikanske valget og Brexit, så blir vi trukket mot farger som får oss til å føle oss trygge. Grå har også den egenskapen at den får andre farger til å stå frem, sier Haller.

Representerer visdom og sannhet

Ifølge direktør ved det anerkjente Pantone Colour Insitiute, Laurie Pressmann, er også fargen grå knyttet opp mot ettertenksomhet og intellekt.

- Grå refererer til hjernen og sinnet og representerer en søken etter sannhet, kunnskap og visdom, sier hun.

De har nå lagt til nye gråtoner til sine fargepaletter for moteindustri, hjem og interiørbransjen på grunn av den økte etterspørselen etter trendfargen.

Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer