COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

16.04.2018

Ford avduker helt nye Ford Focus: Den mest dynamiske og spennende Ford noensinne

20 år etter at første generasjon Ford Focus forandret hele kompaktbilklassen, lanserer Ford i dag en helt ny Focus. Den er helt nyutviklet for nok en gang å sette standarden i klassen.

- Vår helt nye Ford Focus representerer det beste innenfor teknologi og kjøreegenskaper i sitt segment. Det er ikke ofte vi får muligheten til å bygge en helt ny bil. Nå grep vi muligheten, og utviklet den beste mellomstore familiebilen du kan få, sier toppsjefen for produktutvikling i Ford Europa, Joe Bakaj.

For flere bilder, video og mer informasjon: KLIKK HER

Etter å ha samarbeidet tettere med kundene enn noensinne, er nye Ford Focus utviklet for å være den mest kjøreglade, sikre og praktiske familiebilen i sin klasse.

Solgt mer enn 16 millioner Ford Focus

Siden suksessen Focus ble lansert for første gang i 1998, har Ford solgt nesten 7 millioner Focus i Europa og mer enn 16 millioner på verdensbasis.

- Focus har vært svært viktig for oss i Europa. Den har representert alt som kundene elsker ved Ford. Den er morsom å kjøre og har vært klasseledende både innen teknologi og design. Vi har derfor lagt mye energi i å utvikle en bil som har blitt blant de aller beste vi noensinne har laget, sier toppsjefen for Ford i Europa, Midt-Østen og Afrika, Steven Armstrong.

Evolusjon av Fords designuttrykk

Nye Ford Focus markerer også en evolusjon for Fords designuttrykk. Innvendig gir den nye brukerorienterte designfilosofien et enda mer brukervennlig førermiljø med høyere kvalitetsfølelse. Utvendig er designet blitt mer premium, med en sportslig form som også byr på mer komfort og romslighet.

Kommer i flere varianter

Nye Focus kommer i en rekke varianter skreddersydd ulike målgrupper, bl.a. som en meget godt utstyrt Titanium-variant, som en luksuriøs Vignale-modell, som den sportslige og senkede ST-Line og en høyreist tøff Focus Active. Sistnevnte har rundt 3 cm høyere bakkeklaring.

Med de forskjellige variantene vil også interiøret i bilen endre seg fra lekre detaljer og eksklusivt skinninteriør i Vignale, sporty karbonfiber og røde sømmer i ST-Line eller røffere tekstilvalg og overflater i Focus Active.

Ny teknologi som gjør kjøreopplevelsen bedre og tryggere

Nye Focus blir tilgjengelig med det mest avanserte spekteret av førerassistanseteknologier noensinne i en Ford. Ford Co-Pilot360-teknologiene er designet for å gjøre kjøreopplevelsen mer komfortabel, mindre krevende, tryggere og inkluderer:

  • Adaptiv Cruise Control (ACC) - nå forbedret med Køassistent, Trafikkskiltgjenkjenning og Filsentrering
  • Fords Adaptive LED lyssystem med et mer avansert kamerasystem
  • Selvkjørende parkeringsassistent
  • Fords første Head-up-display som tilbys i Europa
  • Unnamanøverassistent
  • Blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk og automatisk bremsing



Adaptiv cruisekontroll med kø- og filsentreringsassistent (Level 2)

Den forbedrede adaptive cruisekontrollen vil sammen med filsentreringsassistenten på egenhånd kunne holde bilen i riktig kjørefelt på veier med god filmerking, slik at kjøringen blir sikrere, enklere og mer avslappende. For maksimal sikkerhet er dette intervallet begrenset til 15 sekunder, deretter må fører ta grep om rattet. Et system som leser trafikkskiltene kan sammen med bilens navigasjonssystem tilpasse farten etter gjeldende hastighetsbestemmelser. Den nye "køassistenten» gjør det også mulig for nye Focus sin adaptive cruisekontroll å automatisk bremse ned til full stopp, for eksempel ved kø, og deretter selv starte opp igjen i løpet av tre sekunder.

Enda bedre og mer intelligente lys

Fords adaptive LED hovedlys kommer med et nytt kamerabasert prediktivt kurvelyssystem som leser svinger og veimarkeringer opptil 65 meter foran bilen og tilpasser lyset deretter. I tillegg kan systemet se veiskilt som stoppskilt og rundkjøringskilt og justere lyset for maksimale lysforhold – dette er helt nytt for bransjen.

Head Up Display

Nye Focus er den første Ford-modellen i Europa som kommer med et Head Up Display. Her blir informasjon som er relevant projisert foran sjåføren.

Gjør parkering enda enklere

Med den nye selvkjørende parkeringsassistenten blir også parkeringen enda enklere. Med ett trykk får du en fullautomatisert manøver som både kan lukeparkere bilen eller parkere den vinkelrett inn i en luke som i et parkeringshus. Med den nye 8-trinns automatgirkassen som kommer i nye Focus kan føreren nemlig bare holde en knapp inne i midtkonsollen, og bilen tar seg av resten inntil den er trygt parkert.

Flere nye avanserte sikkerhetsteknologier

En ytterligere forbedret variant av Fords antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse blir også levert på nye Ford Focus. Det samme blir et system for hjelp med unnamanøvrering hvis et kjøretøy foran står stille eller beveger seg svært sakte og et sammenstøt er nær forestående. Dette er også Ford først ute med i klassen.

Et system for blindsoneovervåkning med varsling for kryssende trafikk og automatisk bremsing ved behov, samt et ryggekamera med tilnærmet 180 graders oversikt kan fås på nye Ford Focus.

Ny bremseteknologi bidrar også til at bilen automatisk bremser etter et eventuelt sammenstøt for å redusere muligheten for påfølgende skader.

Ford forventer 5-stjerners topprating i Euro NCAP med nye Ford Focus.



Nytt chassis gir bedre kjøreegenskaper

Det nye chassiset gir bedre kjøreegenskaper enn noensinne. Med en helt ny og isolert underramme for hjulopphenget bak, blir komforten bedre og styringen mer direkte. Det nye hjulopphenget gir mer komfortabel kjøring, også på dårlige veier. Støtene blir mindre og støy og vibrasjoner reduseres.

Klassens beste benplass bak

Nye Focus har blitt større og mer praktisk innvendig. Fra en girvelger i midtkonsollen styrer du bilens nye 8-trinns automatgirkasse, noe som frigjør plass. I tillegg er midtkonsollen gjort smalere ved å flytte brytere til bilens berøringsskjerm. Den økte akselavstanden bidrar til at passasjerene har langt bedre plass i baksetet enn i forrige generasjons Focus. Benplassen er økt med 5 cm, og er nå den beste i dette segmentet.

Nye Focus stasjonsvogn har en bagasjeromsplass med alle setene i bruk på hele 608 liter og opptil 1653 liter med baksetene felt ned.

Tilkoblet

Focus introduserer FordPass Connect – en innebygd modemteknologi for Ford-kunder i Europa. Med internettilgang i bilen får nye Focus live trafikkoppdateringer for navigasjonssystemet, og mobil WiFi-hotspot med tilkobling for opptil 10 enheter gjør det enkelt for passasjerene å streame underholdning underveis. FordPass Connect gir kundene en rekke praktiske funksjoner via mobil-appen FordPass, inkludert mulighet for å låse og låse opp bilen, fjernstarte den dersom den har 8-trinns automatgirkasse, sjekke kjøretøystatus som drivstoff- og oljenivå og lokalisere bilen.

Ved hjelp av en ny trådløs ladeplate foran girspaken kan også passasjerene enkelt lade kompatible smarttelefoner, samtidig som de kan si farvel til kabler og ledninger i midtkonsollen.

Eksklusivt B&O PLAY lydanlegg

Nye Focus kan også tilby det siste innenfor infotainment-systemer. Med SYNC 3 kan du koble til smarttelefonen mens den lader i den trådløse ladestasjonen i bilens midtkonsoll.Bilen kan også leveres med et eksklusivt B&O PLAY lydanlegg med hele 10 høyttalere og subwoofer som leverer tilsammen 675 watt.



Redusert vekt og forbedret aerodynamikk gir lavere drivstoffbruk

Ifølge Fords egne beregninger har drivstoffeffektiviteten og CO2-utslippet blitt forbedret med hele 10% bare som følge av nye Focus sin forbedrede aerodynamikk. I tillegg har vektreduksjoner bidratt til å redusere forbruket ytterligere.

Mange motoralternativer

Ved lansering tilbys Nye Ford Focus med en rekke forskjellige nye og forbedrede bensin- og dieselmotoralternativer. Alle møter de siste Euro 6.2 utslippskravene målt etter den nye WLTP-metoden.

Bensin

Drivstoffeffektivitet og CO2-utslipp fra EcoBoost bensinmotorer forbedres ved hjelp av Ford og industriens første sylinderdeaktiveringssystem for en 3-sylindret motor. Systemet kan automatisk stoppe en av sylinderne når full kapasitet ikke er nødvendig, for eksempel når du kjører i jevn hastighet og det er mindre behov for høyt dreiemoment fra motoren.

Den prisbelønte 1.0-liters Ecoboost-motoren (tilgjengelig med 100 og 125 HK) har blitt ytterligere forbedret med et forventet utslipp fra 107 g/km CO2. Den nye Ford Ecoboost 1.5-liters bensinmotoren er tilgjengelig med 150 og 182 HK, og har et forventet CO2 utslipp fra 120 g/km.

Diesel

Fords nye EcoBlue dieselmotorer er utviklet for å gi mer dreiemoment på lavere turtall og mer krefter. Den nye 1.5-liters EcoBlue-motoren (tilgjengelig med 95 og 120 HK) har et forventet utslipp fra 91 g/km CO2, mens 2.0-liters EcoBlue-motorene med 150 HK et forventet utslipp fra 112 g/km CO2.

Ford har utviklet en helt ny 8-trinns automatgirkasse som er tilgjengelig både til bensin- og dieselmotorene. Den girer sømløst og hjelper til med å redusere utslippene samtidig som den gjør kjøringen mer komfortabel.

Nye Ford Focus i Norge i løpet av sommeren

- Innovasjon på alle områder har hjulpet oss til å utvikle helt nye Ford Focus med en kvalitetsopplevelse i særklasse, kjøreopplevelser av de sjeldne, god plass og avanserte teknologier som gjør nye Ford Focus til en svært sikker familiebil sier administrerende direktør for Ford Motor, Norge Per Gunnar Berg. Vi er veldig stolte av å kunne avduke nye Focus i dag - den beste bilen Ford noensinne har lansert, og ikke minst ønske bilen velkommen til Norge i løpet av sommeren.


Kontakt oss Les mer




Nyheter